Dnešní článek bych rád věnoval dvojici soch, které nechali vypracovat a postavit na 12 pilíř Karlova mostu představitelé řádu Augustiniánů z malostranského kláštera od svatého Tomáše.
První z nich je socha svatého Augustýna. Muže, který v průběhu svého života prošel zásadními proměnami. Narodil se asi 13. listopadu 354 v Taraste poblíž Kartága. Jeho otec byl pohanem, ale též bohatým římským úředníkem. Jeho matkou byla Monika, která se stala křesťanskou a snažila se syna k této víře vést, což se jí však zpočátku nedařilo. Augustin byl velmi nadaným dítětem i mladým mužem. Studoval rétoriku a též mnohé pohanské autory, později se stal podporovatel hnutí manichejců. Sám žil v této době poměrně volným životem, jeho slovy byl hýřivý a neuspořádaný. V tomto období se mu také narodil nemanželský syn Aeodat. Snad pod vlivem matky a též kázání svatého Ambrože, milánského biskupa, se Augustýn rozhodl ve třiceti dvou letech změnit svůj život. Přijal i se synem křest a stal se horlivým zastáncem křesťanské víry. Jeho předchozí znalosti rétoriky a filosofie pohanských autorů i Máního byly ideální bohatstvím, které mohl věnovat na oltář Kristovi církve. Záhy po té se totiž stává autorem celé řady zásadních církevních spisů, jako je např. De immortalite animae (O nesmrtelnosti duše), De doctrina christiana (O křesťanském učení), jeho autobiografické dílo Confessiones (Vyznání), De civitate Dei (O Boží obci) a mnohá další. Právě v těchto dílech dokázal svou vzdělanost a schopnosti filosoficko-teologické, které napomohly tehdy ještě slabé římské církvi k budoucímu rozkvětu. Na nadarmo je sám řazen mezi církevní otce římsko- katolické církve (ale i v církvi pravoslavné má své významné místo a též i mezi některými protestanskými církvemi).
Ještě se krátce vraťme k jeho životu. Po své konverzi se vrací zpět na severoafrické pobřeží, kde ve čtyřiceti letech získává kněžské svěcení a biskupský úřad ve městě Hippo, odtud je také znám jako Augustin z Hippa. Zde také připravil pravidla pro život komunity, které je dnes známo, jako řehole Augustinova, kterou se řídi nejen řád augustiniánů, ale např. též premonstráti.
V závěru jeho života se dožil velmi nepříjemných události. Poslední rok trávil v obleženém Hippu, které se snažil dobýt germánský náčelník Genserich (Vandalové). Zde také v době obléhání umírá 28. srpna 430. Po dobytí města Vandaly jsou jeho ostatky odneseny jeho věrnými. Nejprve byly odvezeny na Sardinii a následně spočinuli v kostele svatého Petra v Ciel de Oro v Pávii.
Nyní bychom se již zaměřili na samotnou sochu. Její objednavatele již známe, ale kdo byl autorem? Je jisté, že jde o dílo dílny Jeronýma Kohla. Velmi pravděpodobně mohl být autorem sám Jeroným Kohl, i když jsou autoři, kteří hovoří o tom, že jde o práci jeho nevlastního syna Jana Bedřicha Kohl-Severy, i když většina se kloní k Jeronýmu Kohlovi.
Svatý Augustin je zde zobrazen jako biskup s mitrou, jeho postava se lehce vytáčí, aby tak nabyla zajímavé dynamiky, které vrcholí dvěma detaily. Jedním je Augustinova zdvižená pravice, která drží planoucí srdce, symbol pravé víry a lásky. Druhým výrazným detailem je jeho levá noha, kterou Augustin symbolicky šlape po spisech autorů, kteří jsou považování za pohany či kacíře (Mání, Pelagius, Donát). Vedle jeho levého boku je zobrazen andílek, který má představovat část z legendy. V ní Augustin potkává na mořském břehu malé dítě, které mušlí přelévá mořskou vodu do pískové prohlubně. Po rozmluvě s tímto dítětem Augustín pochopí celou situaci, jako jasné boží podobenství, jeho trpělivost s lidským pochopením a to, že dříve sám člověk přelije moře, než porozumí božímu záměru.
Na čtvercovém soklu, který je doplněn bočními volutami, pak najdeme oslavný nápis, který má připomínat postavu svatého Augustina, jako učitele církve.
Druhou sochu, o které je dnešní článek je socha svatého Mikuláše Tolentinského, kterého s nesmíme plést s Mikulášem z Myry, který nám vždy na počátku prosince roznáší dárky. Jméno Mikuláš, však tento světec skutečně dostal podle svého slavnějšího svatého jmenovce. Okolo roku 1245 Compagnosu de Guarutti a jeho ženě Amate, v pozdním věku, narodil syn, který dostal jméno Nicolo. Jméno bylo vybráno záměrně, neboť tento pár se velice úpěnlivě modlil za narození syna k Mikuláši z Myry.
Asi v osmnácti letech vstoupil mladý Mikuláš do augustiniánského řádu, přesně podle přání jeho matky. Získal kněžské svěcení a záhy se stal kazatelem, který putoval mezi městy a kláštery, kde měl zázračně uzdravovat nemocné. Po třicátém roce svého života odešel do města Tolentino. Dle zjevení, které se mělo stát toto město jeho osudem. Je pravdou, že Mikuláš se zde zapojil do života místní komunity. I on tak byl svědkem šarvátek mezi zastánci papeže a císaře. Co však bylo důležitější i zde zázračně léčil nemocné. Jeho životní pouť se v Tolentinu završila 10 září 1305. Zázraky spojené s jeho osobou však pokračovali i po jeho smrti. Jen během prvních dvaceti let se mělo odehrát na tři sta zázraků. Nakonec byl tento velký ctitel kultu Panny Marie svatořečen roku 1446.
Nyní už se zaměřme na jeho sochu. I u ní se předpokládá autorství Kohlovi dílny. A ani u této sochy není jistota, zda jde o práci Jeronýma nebo Jana Bedřicha. Velmi pravděpodobné je rozpracování Jeronýmem, neboť socha se vyznačuje umírněností a jistou mírou konzervativismu uměleckého pojetí. Podstavec podobně, jako u sochy svatého Augustína je čtvercový s jemnými bočními volutami. Sokl sochy Mikuláše Tolentinského je ještě prostší než u jeho protilehlého souseda.
Samotná socha Mikuláše Tolentinského ukazuje světce v řádovém rouchu augustiniánského mnicha. Protože je Mikuláš znám jako štědrý muž, který se věnoval pomoci chudým, je i na soše zobrazen jako dárce. Zde podává chléb známý jako mikulášský, který dle legendy uzdravoval, v případě, že byl Mikulášem požehnán. Což připomíná nápis na ošatce s chlebem, kterou přidržuje andílek vedle světcova těla. Mikulášovu úctu k Panně Marii, pak připomíná lilie, kterou drží v levé ruce.
Na Karlově mostě dnes najdeme kopie obou výše popsaných soch. Sochu svatého Augustina zhotovili v roce 1971 Dušek, Hampl, Sopr a Velínský. Sochu svatého Mikuláše Tolentinského udělal v roce 1969 sochař Jiříkovský. Originály je možno shlédnout, stejně jako svatou Ludmilu a svatého Bernarda, v Gorlici na pražské Vyšehradě.
Dvořák, F. Po Karlově mostě 20 zastavení s Františkem Dvořákem, NLN, s.r.o., Praha 2011, ISBN 978-80-7106-653-8.
Malina, J. Praha esoterická - Karlův most, Eminent, Praha 2007, str. 51, ISBN 978-80-7281-304-9.
Foltýnová, M. Originální sochy z Karlova mostu expozice Gorlice na Vyšehradě, GHMP, Praha 2014, ISBN 978-80-7010-993-9.




